header

ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2005
File Categories:
Χώρα αναφοράς: ΒΟΡΕΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Ημερομηνία: 08/05/2006
Έκδοση: Super User
Κείμενο:
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΝΑ ΕΥΡΩΠΗΣ

Το Νοέμβριο του 2005, υπεγράφη η Συμφωνίας για την υλοποίηση όρων Μνημονίου ανάπτυξης Περιφερειακού Δικτύου Μεταφορών ΝΑ Ευρώπης, το οποίο προβλέπει μεταξύ άλλων τη σύσταση Ειδικής Γραμματείας (SEETO) με στόχο την κατάρτιση πενταετούς Σχεδίου ώστε να καταστεί δυνατή η υποβολή 145 προτάσεων χρηματοδότησης σε Οργανα Ε.Ε. και διεθνείς χρηματοδοτικούς Οργανισμούς, συνολικού κόστους €8 δισ. Σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού Μεταφορών της πΓΔΜ κ. Xhemali Mehazi, για την ολοκλήρωση των Οδικών Αξόνων VIII και X απαιτείται χρηματοδότηση ύψους 1,5 δισ.


ΟΔΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

Η χώρα διαθέτει ικανοποιητικό επίπεδο οδικού δικτύου (10.500 χλμ) το οποίο διευκολύνει τη σύνδεση με την Ελλάδα και την Ευρώπη (Αξονας X) και με την Αλβανία (Αξονας VIII). Το 85% του συνόλου του οδικού δικτύου είναι ασφαλτοστρωμένο.


ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ

Ανακοίνωση προγραμμάτων αναβάθμισης οδικού δικτύου (€25 εκατ. το 2001 από κρατικό Προϋπολογισμό) με χρηματοδοτική βοήθεια εκ μέρους Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, (Προγράμματα Cards: €43,5 εκατ., 2003), ΔΝΤ και Παγκόσμιας Τράπεζας. Τα επιλεχθέντα σχέδια ανάπτυξης του οδικού δικτύου αφορούν σε αποκατάσταση οδικού δικτύου Kumanovo-Tabanovce, κατασκευή οδικού δικτύου Demir Kapija-Udovo-Smokvica και αναβάθμιση αυτοκινητοδρόμων Οδικού Αξονα VIII.

















ΑΞΟΝΑΣ VII



Σχέδιο αναβάθμισης €1,5 δισ. (€700 εκατ. για το σιδηροδρομικό δίκτυο και €800 για το οδικό δίκτυο).




ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΔΡΟΜΟΣ

ΣΚΟΠΙΩΝ



Οκτώβριος 2004

Ανάθεση έργου κατασκευής (δεύτερη φάση) οδικής αρτηρίας μήκους 25 χλμ. πλησίον Σκοπίων. Το 70% της χρηματοδότησης (συνολικό κόστος: €48,7 εκατ.) εξασφαλίσθηκε από EBRD.

- Ανάθεση σε ελληνική εταιρεία ΤΕRNA. Το 50% του κύκλου εργασιών των δημοσίων έργων σε πΓΔΜ ανήκει πλέον σε επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων.

- Επίσκεψη κλιμακίου ιταλικού Υπουργείου Μεταφορών σε Σκόπια, με στόχο την εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας κατασκευής τμημάτων Οδκού Αξονα VIII.




ΑΞΟΝΑΣ Χ



Ιούλιος 2004

Περάτωση τμήματος της οδικής αρτηρίας του αυτοκινητοδρόμου Ε-75 (τμήμα Stobi-Negotino-Demir Kapija, τμήμα 1 και ήμισυ τμήματος 2) με χρηματοδότηση της EAR.

Ιούλιος 2005

Περάτωση του τελευταίου τμήματος της εθνικής οδού E-75 (Negotino-Demir Kapija), μήκους 16 χλμ.

Δεκέμβριος 2005

Διαγωνισμός για την αποκατάσταση και συντήρηση 120 γεφυρών συνολικού κόστους €35 εκατ., λόγω ζημιών από διέλευση πολεμικών οχημάτων της KFOR. Ο διαγωνισμός κατοχυρώθηκε σε Τουρκική εταιρεία.



ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

Το σιδηροδρομικό δίκτυο εκτείνεται σε 900 χλμ. (226 χλμ διεθνές σιδηροδρομικό δίκτυο) εκ του οποίου το μεγαλύτερο τμήμα δεν επιτρέπει ανάπτυξη ταχύτητας άνω των 80 χλμ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις κρατικού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (MZ) απαιτείται αναβάθμιση σιδηροδρομικού δικτύου με ρυθμό τουλάχιστον 30-35 χλμ ετησίως. Η κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής Σκόπια - Σόφια διεκόπη λόγω αδυναμίας χρηματοδότησης. Το 2004, ολοκληρώθηκε η κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 13χλμ, Struga-σύνορα Αλβανίας-πΓΔΜ. Στις 11-17.04.2005, διεξήχθησαν συζητήσεις κυβέρνησης πΓΔΜ με εκπροσώπους της Παγκόσμιας Τράπεζας σε Washington με στόχο την εξασφάλιση δανειοδότησης US$15 εκατ., των σιδηροδρόμων της πΓΔΜ. Το Νοέμβριο του 2005, ο Υφυπουργός Μεταφορών της πΓΔΜ κ. Dejan Kosutik, δήλωσε ότι η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας αποτελεί προτεραιότητα της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης και θα υλοποιηθεί μέσω εξασφάλισης ιδιωτικής χρηματοδότησης. Από τον Ιανούαριο του 2006, οι μετοχές του Οργανισμού Σιδηροδρόμων διαπραγματεύονται στο Χρηματιστήριο Σκοπίων. Οι εταιρείες FERSPED και MAKSTIL εξέφρασαν πρόθεση εξαγοράς των μετοχών. Τα ήδη επιλεχθέντα σχέδια ανάπτυξης του σιδηροδρομικού δικτύου αφορούν σε αποκατάσταση σιδηροδρομικής γραμμής Tabanovce-Γευγελή, κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής Kicevo-Struga-αλβανικά σύνορα και Kumanovo-Beljakovce-βουλγαρικά σύνορα. Στον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό ανάπτυξης του σιδηροδρομικού δικτύου εντάσσονται τα σχέδια ολοκλήρωσης του δεύτερου σταδίου κατασκευής της σιδηροδρομικής γραμμής Tabanovce-Γευγελή και κατασκευής σταθμού σε Struga.


ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

Η χώρα διαθέτει δύο διεθνή αεροδρόμια (Σκόπια και Αχρίδα) η ιδιωτικοποίηση των οποίων αναμένεται, με στόχο τη βελτίωση της οργάνωσης και την προσέλκυση μεγαλύτερου αριθμού πτήσεων. Η κρατική εταιρεία αερομεταφορών (MAT) διεξάγει πτήσεις σε Ελβετία, Γερμανία, Αυστρία, Ολλανδία και Ιταλία.Το 2005 συνεχίσθηκαν οι διαπραγματεύσεις για την ολοκλήρωση της αεροπορικής σύνδεσης Σκοπίων- Τιράνων. Δεν υπάρχει αεροπορική σύνδεση με την Ελλάδα.

exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports gov