header

Παναραβικός Αγωγός Φυσικού Αερίου
File Categories:
Χώρα αναφοράς: ΣΥΡΙΑΚΗ ΑΡΑΒΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Ημερομηνία: 08/11/2006
Έκδοση: Super User
Κείμενο:
Ένα από τα μεγαλύτερα και πιο σημαντικά έργα που υλοποιούνται στον αραβικό χώρο, στο πλαίσιο της αραβικής οικονομικής συνεργασίας είναι αυτό του αραβικού αγωγού φυσικού αερίου (Arab gas pipeline). Το MoU κατασκευής του έργου υπεγράφη μεταξύ Αιγύπτου, Λιβάνου, Συρίας και Ιορδανίας το Δεκέμβριο του 2001. Με συνολικό μήκος 1.200 χλμ έχει ως αφετηρία την αιγυπτιακή πόλη Al – Aresh και εκτείνεται μέχρι τα νότια σύνορα της Τουρκίας, ενώ το κόστος του εκτιμάται σε 1,2 δις δολάρια. Υπολογίζεται ότι θα μεταφέρει 10 δις μ3 ετησίως όταν ολοκληρωθεί το έργο.


Το σχέδιο έχει ως σκοπό τη διακίνηση αιγυπτιακού φυσικού αερίου (με εκτιμώμενα μέχρι στιγμής αποθέματα 67 τρις κυβικών ποδιών με πιθανότητα να αποδειχθούν διπλάσια) και τον εφοδιασμό των αγορών των αραβικών χωρών που διατρέχει, καθώς και τη διοχέτευσή του στην Τουρκία και μακροπρόθεσμα στον ευρωπαϊκό χώρο. Στην Τουρκία σχεδιάζεται η σύνδεσή του με τον αγωγό Nabucco που θα διοχετεύει φυσικό αέριο από χώρες της Κασπίας στην Ευρώπη (θα καταλήγει στην Αυστρία διατρέχοντας τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και την Ουγγαρία). Η σύνδεση αυτή παρέχει τη δυνατότητα να συμπεριληφθεί και Ιρανικό φυσικό αέριο στο δίκτυο των χωρών του αγωγού. Επιπλέον, έχει προγραμματισθεί η επέκταση του αγωγού από τη Συρία στην Τρίπολη του Λιβάνου και προβάλλει πιθανή η επέκτασή του από το Μπανιάς στην Κύπρο. Το 2004 συμφωνήθηκε σύνδεσή του αγωγού με το Ιράκ προκειμένου το τελευταίο να διαθέτει τα αποθέματά του στην Ευρώπη.


Η κατασκευή και η διαχείριση της λειτουργίας του δικτύου ανατέθηκε σε δύο εταιρείες με έδρα την Αίγυπτο που ιδρύθηκαν κατόπιν Συμφωνίας των τεσσάρων αραβικών κρατών τον Ιανουάριο του 2003, την Al Sharq Gas Company και την Arab Company for Gas Transport and Marketing

Η υλοποίησή του γίνεται σε τρεις φάσεις, εκ των οποίων οι δύο πρώτες αφορούν την σύνδεση Αιγύπτου – Ιορδανίας και η τρίτη την σύνδεση με τον Λίβανο και την Τουρκία μέσω της Συρίας


Η πρώτη φάση του έργου κόστους 220 εκ. δολ. αφορούσε 270 χλμ, κάποια από αυτά υποθαλάσσια και συνέδεε την αφετηρία Al – Aresh μέσω του Σουέζ και της Ερυθράς Θάλασσας, με την Al’ Aqabah. Κατασκευάστηκε από την αιγυπτιακή κοινοπραξία Al - Fajr (ENPPI, Petrojet, Egyptian Natural Gas Holding Co. (EGAS) και GASCO). Ο Αραβικός αγωγός άρχισε να εφοδιάζει το σταθμό παραγωγής της Al’ Aqabah το 2003.


Η δεύτερη φάση κάλυψε τμήμα 393 χλμ μεταξύ του λιμανιού της Al’ Aqabah και της Rehab (μιας πόλης 25 χλμ από τα συριακά σύνορα) και της Al-Samra και ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2005.


Το συμβόλαιο κατασκευής, ιδιοκτησίας, λειτουργίας και μεταφοράς συνήφθη το 2002 με την ως άνω κοινοπραξία των αιγυπτιακών εταιρειών και προβλέπει την παραχώρηση της διαχείρισης και λειτουργίας σε αυτές για 30 + 10 χρόνια. Μετά την περίοδο αυτή, η κατοχή του project θα ανήκει στην Ιορδανία. Η χρηματοδότηση του τμήματος αυτού, κόστους 300 εκ. δολ. προέρχεται κατά ένα μέρος από τους χρηματοδότες και μετόχους του έργου καθώς και από την Ιορδανική τράπεζα Jordan’s Housing Bank for Trade & Finance. Επιπλέον, 100 εκ € έχουν επενδυθεί από την European Investment Bank μέσω ενός δανείου στην EGAS. Επιπλέον, υπάρχει χρηματοδότηση από το Kuwait Fund for Arab Economic Development και το Arab Fund for Economic and Social Development.


Η τρίτη φάση υλοποίησης του έργου που αφορά το τμήμα επί συριακού εδάφους, συνολικού κόστους 160 εκ. δολ., έχει ανατεθεί από τον Οκτώβριο του 2005 στην ρωσική εταιρεία Stroytransgaz. Ιδιαίτερα για τη συριακή οικονομία το έργο θεωρείται μείζονος οικονομικής σημασίας, διότι πέραν του εφοδιασμού της σε φυσικό αέριο και διασφάλισης μιας επιπλέον πηγής ενέργειας θα αποφέρει και άμεσο οικονομικό όφελος μέσω των φόρων και των τελών διέλευσης. Ο αγωγός θα διατρέχει το συριακό έδαφος σε μήκος 554 χιλιομέτρων, από τα συρο-ιορδανικά σύνορα στο σταθμό παραγωγής Deir Ali και μέχρι τα Συρο – Τουρκικά σύνορα.


Η ολοκλήρωση του εν λόγω τμήματος υπολογίζεται περί τα τέλη του ερχόμενου έτους. Ως προς τη χρηματοδότηση του έργου, η Ιslamic Development Bank (IDB) έχει αναλάβει μέρος της χρηματοδότησης, για το τμήμα από τα Συρο – Ιορδανικά σύνορα έως την πόλη Homs. Η εν λόγω τράπεζα υπέγραψε το 2006 ΜοU για το σκοπό αυτό με την Κρατική Επιτροπή Σχεδιασμού (State Planning Commission), για την παροχή δανείου 51,7 εκ. δολ. που προβλέπει αποπληρωμή σε διάστημα 12 ετών, με χαριστική περίοδο 3 ετών. Επίσης, το Arab Found for Economic and Social Development (AFESD) έχει ανακοινώσει την πρόθεσή του να συνεισφέρει οικονομικά στην περάτωση της φάσης αυτής του έργου.
exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports