header

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Η Συριακή Οικονομία το 2003
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΣΥΡΙΑΚΗ ΑΡΑΒΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Ημερομηνία: 30/07/2004
Συναπτόμενο αρχείο: syria_files_186.doc
Έκδοση: Super User
Κείμενο:
Η συριακή οικονομία το 2003 ακολούθησε μία δειλή πορεία ανάπτυξης και φιλελευθεροποίησης, η οποία προσδιορίσθηκε από δύο παράγοντες: πρώτον, τον πόλεμο στο Ιράκ, ο οποίος είχε άμεσες επιπτώσεις, τόσο ως εξαφάνιση πηγών συναλλάγματος μετά την διακοπή της μεταφοράς (νόμιμου ή παράνομου) ιρακινού πετρελαίου μέσω της Συρίας, όσο και ως διακοπή απορρόφησης της συριακής βιομηχανικής παραγωγής. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι πριν τον πόλεμο το ένα τρίτο του συριακού εξωτερικού εμπορίου πραγματοποιείτο με το Ιράκ. Δεύτερον, με την προσπάθεια ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων με την ΕΕ για την Συμφωνία Σύνδεσης, η οποία έγινε επιτακτικότερη για πολιτικούς λόγους ύστερα από τον πόλεμο στο Ιράκ και η οποία επιβάλει την περαιτέρω φιλελευθεροποίηση του εμπορικού καθεστώτος της χώρας και την εισαγωγή μέτρων ανοικτής οικονομίας σε διάφορους τομείς της έως τότε απόλυτα ελεγχόμενης κρατικής οικονομίας.


Ο απολογισμός της εφαρμοσθείσας οικονομικής πολιτικής (υπό τους αναπόφευκτους εξωτερικούς περιορισμούς) δεν μπορεί να είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικός για την συριακή κυβέρνηση, παρά μόνο στο σκέλος ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων με την ΕΕ, και χωρίς να υπολογίζει κανείς τις οικονομικές επιπτώσεις που η εφαρμογή της ΣΣ θα επιφέρει στους επιμέρους τομείς της βιομηχανίας κυρίως, αφού η απόφαση για ολοκλήρωση τους στηρίχτηκε βασικά σε πολιτική επιχειρηματολογία. Ωστόσο θα πρέπει να αναφέρουμε ότι το 2003 εισήχθησαν νέοι νόμοι σχετικά με φορολογία εισοδήματος, «ξέπλυμα» βρώμικου χρήματος, φοροδιαφυγή, κατοχή και διακίνηση ξένων νομισμάτων, λειτουργία ζωνών ελευθέρου εμπορίου, και την έγκριση λειτουργίας ιδιωτικών τραπεζών.


Πλαίσιο και στόχοι οικονομικής πολιτικής


Ο διακηρυγμένος στόχος της οικονομικής πολιτικής των κυβερνήσεων της Συρίας, από την ανάληψη των καθηκόντων από τον Πρόεδρο Μπασάρ Άσσαντ (Ιούλιος 2000), είναι η έξοδος της χώρας από την οικονομική απομόνωση και η ένταξή της στην διεθνή οικονομία. Για τον σκοπό αυτό εφαρμόζεται πολιτική σταδιακής φιλελευθεροποίησης τόσο της οικονομίας όσο και της δημόσιας διοίκησης της χώρας.


Η ταχύτητα με την οποία τελικώς εισάγονται οι μεταρρυθμιστικές πολιτικές στο διάστημα 2000-2003 μπορεί να χαρακτηρισθεί αργή ιδιαίτερα αν λάβει κανείς υπόψη του τη ζέση με την οποία ανακοινώνονταν ιδίως κατά τα πρώτα χρόνια, αλλά πρέπει πάντα να λαμβάνεται υπόψη τόσο η δύναμη αντίστασης όσων κοινωνικών ομάδων θίγονται από τις όποιες μεταρρυθμίσεις (κοινωνικές ομάδες στις οποίες κατά βάση στηρίζεται το σύστημα εξουσίας), όσο και οι εξωτερικοί περιορισμοί λόγω των προβλημάτων της ευρύτερης περιοχής, μέγιστη εκδήλωση των οποίων υπήρξε κατά το 2003 ο πόλεμος στο Ιράκ, πέραν της συνέχισης της διελκυνστίδας σχετικά με τα Υψίπεδα του Γκολάν. Εξάλλου και η έκταση αλλά και ο τρόπος εισαγωγής των μεταρρυθμίσεων στην οικονομία της Συρίας αποτελούν σημείο έντονης κριτικής αλλά συχνά πηγή απογοήτευσης από τους οικονομικούς αναλυτές αλλά και τους παράγοντες της οικονομίας.


Σε κάθε περίπτωση και ανεξάρτητα από την βαθμό αποτελεσματικότητάς της, οι άμεσοι στόχοι της οικονομικής πολιτικής για το 2003 ήταν : Πρώτον, η συνέχιση της πορείας φιλελευθεροποίησης της οικονομίας όχι μόνο για να εξασφαλισθεί η οικονομική ανάπτυξη άμεσα, με την απελευθέρωση πόρων και δυνάμεων της αγοράς, αλλά γιατί θα βοηθούσε και στον δεύτερο στόχο δηλ. στην εκπλήρωση των προϋποθέσεων για την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων προκειμένου να υπογραφεί η Συμφωνία Σύνδεσης με την Ε.Ε. (η Συρία είναι η μόνη από τις χώρες της Ευρωμεσογειακής Συνεργασίας που δεν έχει ακόμη υπογράψει Σ.Σ. με την Ε.Ε.). Απώτερος στόχος, ο οποίος προς το παρόν δεν παρουσιάζεται ως άμεση επιδίωξη, είναι η ένταξη στον ΠΟΕ. Για την τελευταία περίπτωση αντιδρούν με πολιτικά κριτήρια οι ΗΠΑ και το Ισραήλ, υπογραμμίζοντας με τον τρόπο αυτό την ορθότητα της άποψης ότι η οικονομική ανάπτυξη της Συρίας είναι δέσμια πολιτικών εξελίξεων στο Μεσανατολικό και επιβεβαιώνοντας τους εξωτερικούς περιορισμούς κατά την άσκηση της οικονομικής πολιτικής. Είναι χαρακτηριστικό ότι στον προϋπολογισμό του 2004 ο οποίος καταγράφει αύξηση δαπανών κατά 7%, οι δαπάνες για την Εθνική Άμυνα καλύπτουν το 60,45% των καταναλωτικών δαπανών ήτοι το 13,5% του συνολικού προϋπολογισμού.


Σε αυτό το περιβάλλον η οικονομική ανάπτυξη της χώρας είναι μάλλον θολή και αβέβαιη αν λάβει κανείς υπόψη του τόσο τα μέχρι τούδε αποτελέσματα (αύξηση του ΑΕΠ το 2002 κατά 3,3% - ποσοστό ανεπαρκές να βγάλει την χώρα από την υπανάπτυξη) όσο και από τον τρόπο σχεδιασμού αλλά και εφαρμογής των μεταρρυθμιστικών πολιτικών.


Πρόγραμμα Οικονομικών Μεταρρυθμίσεων


Την οικονομική πολιτική που άρχισε να εφαρμόζει η συριακή κυβέρνηση περιέγραψε το Πρόγραμμα Οικονομικών Μεταρρυθμίσεων (ΠΟΜ), ένα εκτεταμένο κείμενο που εμφανίσθηκε στα μέσα του έτους με φιλοδοξίες να καταστεί ο κατευθυντήριος άξονας μιας οικονομικής πολιτικής που ταλαντεύεται μεταξύ της κρατικής οικονομίας (για κοινωνικούς λόγους), της φιλελευθεροποίησης (για λόγους και εξωτερικής πολιτικής αλλά και για να επιτύχει την ένταξη στο διεθνές οικονομικό σύστημα), αλλά ταυτόχρονα και της αδυσώπητης μάχης μεταξύ των νέων ισχυρών οικονομικών δυνάμεων της χώρας να καταλάβουν επίκαιρες θέσεις στην οικονομία, ακριβώς εν όψει του «ανοίγματος» της.


Το τριετούς διάρκειας ΠΟΜ το οποίο κατηγορήθηκε για έλλειψη συγκεκριμένων δεσμεύσεων, μετρήσιμων στόχων και χρονοδιαγραμμάτων, ενώ υπήρξαν και ερωτηματικά σχετικά με την θέση του στο γενικότερο πενταετές πρόγραμμα, έδωσε προτεραιότητα στην μεταρρύθμιση της δημοσιονομικής και νομισματικής πολιτικής, με έμφαση στο επίπεδο θεσμικής ανάπτυξης. Σε ότι αφορά το θέμα των ιδιωτικοποιήσεων, όρος που εξακολουθεί να αποτελεί ακόμα θέμα ταμπού για την οικονομική ηγεσία της Συρίας, το ΠΟΜ τολμά να υποστηρίξει ότι το κράτος πρέπει να διατηρήσει υπό τον έλεγχό του μόνο τις βιομηχανίες «στρατηγικής σημασίας». Πάντως δεν αναφέρει ούτε ποιες εννοεί, ούτε τον τρόπο εκχώρησης τους (συνήθως η επιχειρηματολογία περιστρέφεται στην ανάθεση του μάνατζμεντ και όχι της ιδιοκτησίας τους).


Παράπλευρα με την ανακοίνωση του ΠΟΜ και την αρκετά περιπετειώδη αποδοχή του από το σύστημα της οικονομικής εξουσίας της χώρας ύστερα από εξάμηνη καθυστέρηση, ανακοινώθηκε ότι το ΑΕΠ για το 2003 αλλά και το 2004 προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 5%. Η πρόβλεψη αυτή διορθώθηκε αργότερα στο επίπεδο του 3,5-3,7% λόγω των δυσμενών διεθνών συνθηκών (πόλεμος στο Ιράκ).

Στο συνημμένο αρχείο περιλαμβάνεται το Οικονομικό Χρονολόγιο της Συρίας για το 2003.




exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports