header

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Πορθμειακή Σύνδεση Βόλου-Ταρτούς/Λαττάκειας
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΣΥΡΙΑΚΗ ΑΡΑΒΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Ημερομηνία: 01/09/2009
Έκδοση: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Δαμασκού
Κείμενο: Η πορθμειακή σύνδεση Βόλου-Ταρτούς λειτούργησε τη χρονική περίοδο 1977-1985 (πρώτο δρομολόγιο 14.8.1977). Η λειτουργία της διεκόπη εξαιτίας κυρίως της ανάπτυξης των οδικών μεταφορών, αποτέλεσμα σε μεγάλο βαθμό της θεαματικής βελτίωσης του τουρκικού οδικού δικτύου τη δεκαετία του’80. Το ζήτημα παρέμεινε σε εκκρεμότητα την επόμενη δεκαπενταετία, ενώ ανακινείτο με την ευκαιρία επισήμων επισκέψεων στη μία ή στην άλλη χώρα. Σημαντικό βήμα για την επαναλειτουργία εμπορικού πορθμείου με τους λιμένες της Συρίας απετέλεσε η Συμφωνία Θαλασσίων Μεταφορών, που υπέγραψαν στη Δαμασκό ο τότε Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας της Ελλάδος, κ. Χ.Παπουτσής, με τον Σύρο Υπουργό Μεταφορών κ. Μακράμ Ομπέιντ το στις 28.5.2001 (Νόμος 2994/2002).
Η επαναλειτουργίας της πορθμειακής σύνδεσης του Βόλου με τον συριακό λιμένα της Ταρτούς είτε με αυτόν της Λαττάκειας επανήλθε κατά την επίσημη επίσκεψη στη Συρία (29.3-05.4 τ.ε.), Ελληνικής αντιπροσωπείας αποτελούμενης από τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του ΥΕΝΑΝΠ κο Γ. Βλάχο, τον πρόεδρο του Οργανισμού Λιμένος Βόλου κ. Π. Σούρλα και τον Διευθυντή Λιμενικής Πολιτικής του ΥΕΝΑΝΠ. Η Ελληνική αντιπροσωπεία συνοδευόμενη από την Πρέσβυ της Ελλάδος στη Δαμασκό, κα Κ.Ζαγοριανού, και τον προξενικό Λιμενάρχη Λαττάκειας του ΥΕΝΑΝΠ, πραγματοποίησε συναντήσεις υψηλού επιπέδου με στελέχη της Συριακής κυβερνήσης. Συγκεκριμένα υπήρξε συνάντηση με τον Υπουργό Μεταφορών της Συρίας Δρ. Υ. Badr, o οποίος εξέφρασε το έντονο ενδιαφέρον της χώρας του για συνεργασία στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Ένωση για τη Μεσόγειο», στην οποία εντάσσεται και η ανάπτυξη των θαλάσσιων διαδρόμων στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Το αμοιβαίο ενδιαφέρον σηματοδοτεί η πρόταση, που της Ελληνικής πλευράς για τη σύνδεση της χώρας μας με τη Συρία, την Αίγυπτο και τη Λιβύη.
Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις στη Ταρτούς και τη Λαττάκεια με τον Γενικό Διευθυντή Συριακών Λιμένων, Ναύαρχο Ghazi Hamdan, με τις διοικήσεις των λιμένων των δύο πόλεων καθώς και με εκπροσώπους του Ναυτικού Επιμελητηρίου Συρίας, που εδρεύει στη Λαττάκεια. Οι εκπρόσωποι της συριακής πλευράς εξεδήλωσαν έντονο ενδιαφέρον για την απευθείας σύνδεση των λιμένων της χώρας τους με τον λιμένα του Βόλου καθώς και την επιθυμία τους να επισκεφθούν το Βόλο ούτως ώστε να ενημερωθούν για τις δυνατότητες, που προσφέρονται για την αποτελεσματικότερη θαλάσσια σύνδεση των δύο χωρών.
Τέλος, πραγματοποιήθηκε συνάντηση με τον Αναπληρωτή Πρόεδρο της Αραβικής Τράπεζας της Συρίας, ο οποίος κατά το παρελθόν υπήρξε πρωτεργάτης της θαλάσσιας σύνδεσης Βόλου-Ταρτούς και ο οποίος πρότεινε την εκπόνηση μελέτης βιωσιμότητας της συνδέσης (κυρίως τον προσδιορισμό όγκου φορτίων και επιβατών κατ’ έτος).
Αξίζει να αναφερθεί ότι οι τερματικοί σταθμοί Εμπορευματοκιβωτίων των δύο λιμένων της Συρίας έχουν παραχωρηθεί σε διεθνείς εταιρείες, οι οποίες και τους διαχειρίζονται. Συγκεκριμένα ο τερματικός σταθμός του λιμένα της Λαττάκειας έχει παραχωρηθεί στη Γαλλική εταιρεία CMA (Compagnie Maritime d'Affrètement), ενώ ο αντίστοιχος της Ταρτούς στην εταιρεία ICTSI (International Container Terminal Services) αμερικανο-φιλιπινεζικών συμφερόντων. Σημαντικό πλεονέκτημα για τους δύο λιμένες αποτελεί η σύνδεση τους με ένα εκτεταμένο σιδηροδρομικό δίκτυο μήκους 800 χιλιομέτρων. Ειδικότερα, ο λιμένας της Ταρτούς παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη από το 2003 και έπειτα. Στις 30.05.09 ξεκίνησε και η σύνδεση σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών από την Ταρτούς στη Βαγδάτη, η πρώτη μεταξύ των δύο χωρών εδώ και δεκαετίες. Πρακτικά η σιδηροδρομική σύνδεση φθάνει ως το λιμένα Oum Qasr νοτίως του Ιράκ, κάτι που συνεπάγεται μια επιπλέον σύνδεση της Μεσογείου με τον Κόλπο. Ο λιμένας της Ταρτούς είναι ο μεγαλύτερος στη διακίνηση χύδην φορτίων, ενώ σταδιακά, υπό τη νέα διαχείριση φιλοδοξεί να αναπτύξει και το τμήμα φορτοεκφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων. Πρόσφατα δε ανακοινώθηκε ότι ο λιμένας έλαβε και έγκριση της Συριακής Κυβέρνησης για τη διενέργεια μεταφόρτωσης από πλοίο σε πλοίο (transshipment). Ο όγκος μεταφερομένων εμπορευμάτων έφθασε το 2008 τους 13.00 εκ. Τ έναντι 12,87 εκ. Τ το 2007 και τα συνολικά έσοδα το 2008 άγγιξαν τα 4.30 δις Συριακές Λίρες έναντι 2,95 δις Συριακών Λιρών του προηγούμενου έτους. Αντίστοιχα στον λιμένα της Λαττάκειας ο όγκος μεταφερομένων εμπορευμάτων έφθασε το 2008 τους 8 εκ. Τ έναντι 7,8 εκ. Τ το 2007 και τα συνολικά έσοδα το 2008 άγγιξαν τα 2,6 δις Συριακές Λίρες έναντι 2,35 δις Συριακών Λιρών το 2007.
Σημειώνεται ότι η υλοποίηση μίας τέτοιας προοπτικής είναι εξαιρετικής σημασίας και θα αποφέρει σημαντικά οφέλη στην ελληνική οικονομία και την ελληνική εμπορική ναυτιλία, ιδιαίτερα σε μία περίοδο, που η τρέχουσα διεθνής κρίση επιβάλλει την αναζήτηση νέων εταίρων στο παγκόσμιο οικονομικό σύστημα. Τα σημαντικότερα οφέλη είναι : α). το γεγονός ότι η Συρία αποτελεί την βασικότερη πύλη εισόδου φορτίων, τα οποία προορίζονται για την ανασυγκρότηση του Ιράκ, β). η ανάδειξη των ελληνικών λιμένων σε βασικούς μεταφορικούς κόμβους για την προώθηση προϊόντων από και προς την Ευρωπαϊκή Ένωση και για την εξυπηρέτηση φορτίων με κατεύθυνση την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή αντιστοίχως, γ) η δυνατότητα προώθησης με ευνοϊκούς όρους ελληνικών προϊόντων στις αγορές της Μέσης Ανατολής και δ) η εδραίωση της σημαντικής θέσης της χώρας μας στην εξυπηρέτηση της εμπορευματικής κινήσεως προς τη Μαύρη Θάλασσα και ιδιαίτερα του κομβικου ρόλου των λιμένων της Καβάλας και της Αλεξανδρούπόλης, δεδομένου του ζωηρού ενδιαφέροντος της Συρίας για την αγορά της Μαύρης Θαλάσσης, κάτι που επισημάνθηκε αφενός κατά τις συζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της επίσκεψης του Γεν. Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του ΥΕΝΑΝΠ κ. Γ.Βλάχου στη Συρία και αφετέρου στο πλάισιο της επίσημης επίσκεψης του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Κάρολου Παπούλια στη Συρία (24-27.06.2009). Συγκεκριμένα, στο Οικονομικό Φόρουμ, που έλαβε χώρα στο ξενοδοχείο Four Seasons της Δαμασκού στις 25.06.2009 τόσο στην ομιλία του Έλληνα ΥΦΥΠΕΞ κ.Θ.Κασσίμη όσο και σε αυτές των Σύρων Αξιωματούχων επεσημάνθη ο ρόλος, που δύνανται να διαδραματίσουν οι λιμένες της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης καθώς και η ανάγκη διερεύνησης των δυνατοτήτων για βιώσιμη σύνδεση τους με τους Συριακούς λιμένες.

Ο Προϊστάμενος


Ι.Κ.Κατσάρας
Σ. ΟΕΥ Α΄
exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports