header

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Σχέδιο διάσωσης Alitalia
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΙΤΑΛΙΑ
Ημερομηνία: 15/10/2013
Έκδοση: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Ρώμης (Αρμοδιότητα και για Άγιο Μαρίνο)
Κείμενο: Το Διοικητικό Συμβούλιο της Alitalia, στη χθεσινή του συνεδρίαση, αποφάσισε ομοφώνως, την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, κατά 300 εκ. ευρώ, προκειμένου ο ιταλικός αερομεταφορέας να κατορθώσει να εξέλθει από το οικονομικό τέλμα στο οποίο έχει περιέλθει εκ νέου, πέντε χρόνια μετά την πρώτη προσπάθεια διάσωσής του. Οι μέτοχοι θα έχουν 30 ημέρες στη διάθεσή τους - αρχής γενομένης από την 16η Οκτωβρίου - για να αποφασίσουν αν θα ασκήσουν το δικαίωμα προτίμησης. Σε περίπτωση που μετοχές της Alitalia παραμείνουν αδιάθετες, μετά την ολοκλήρωση της εν λόγω διαδικασίας, τα ιταλικά Ταχυδρομεία , που επί του παρόντος δεν είναι μέτοχοι της εταιρείας, έχουν δεσμευτεί όπως αγοράσουν τις μη αναληφθείσες μετοχές, μέχρι συνολικού ποσού ύψους 75 εκ. ευρώ – απόφαση την οποία είχε ανακοινώσει την προηγούμενη εβδομάδα ο ίδιος ο Ιταλός Πρωθυπουργός - ενώ οι τραπεζικοί όμιλοι Intesa San Paolo και Unicredit εγγυήθηκαν την κάλυψη μέχρι και ποσού ύψους 100 εκ. ευρώ, πάντοτε σε περίπτωση μη κάλυψης της επιδιωκόμενης αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου. Επιπλέον, 200 εκ. ευρώ θα αντληθούν μέσω τραπεζικού δανεισμού, ανεβάζοντας, κατ’ αυτόν τον τρόπο, το συνολικό ύψος της διάσωσης στα 500 εκ. ευρώ. Ως εικός, αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου θα συνεπιφέρει, πιθανότατα, και μεταβολή της μετοχικής σύνθεσης της εταιρείας.

Το σχέδιο διάσωσης της Alitalia και ο επικείμενος κίνδυνος χρεοκοπίας της, είχαν απασχολήσει πολύ τόσο τα ιταλικά, όσο και τα διεθνή Μ.Μ.Ε. τις προηγούμενες εβδομάδες. Ως εκ τούτου, έντονες ήταν και οι πολιτικές διαστάσεις που είχε λάβει το ζήτημα, οι οποίες συνεχίστηκαν και μετά την απόφαση της Κυβέρνησης για χρηματοδότηση του ιταλικού αερομεταφορέα από ιταλικά Ταχυδρομεία. Στο πλαίσιο αυτό και προκειμένου να κατευνάσει τις αντιδράσεις των Ιταλών στην ανακοίνωση ότι μια πλήρως ελεγχόμενη από το Κράτος εταιρεία θα συμμετάσχει στη δεύτερη διάσωση της Alitalia, ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών κ. M. Lupi δήλωσε ότι «δεν είναι το Κράτος που έβαλε τα χρήματα, το Κράτος δεν έβαλε για την Alitalia ούτε ένα ευρώ από τις τσέπες των πολιτών και δεν θα επιβαρύνει ούτε με ένα ευρώ τους πολίτες για χρέη που οι ιδιώτες δημιούργησαν», συνεχίζοντας ότι «η Alitalia δεν μπορεί να είναι η Σταχτοπούτα της Air France - KLM, είναι ένας θεμελιώδης πυλώνας αυτής της συμμαχίας».

Από την άλλη, άλλες αερογραμμές όπως η British Airways αντέδρασε στην εν λόγω απόφαση, καθώς τη θεωρεί κρατική επιχορήγηση, η οποία εμπίπτει στις διατάξεις περί αθέμιτου ανταγωνισμού, ειδικά σε μια περίοδο που ο κλάδος των αερομεταφορών αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα και ζητεί την παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επί του θέματος, ενώ η Lufthansa κράτησε αποστάσεις, θεωρώντας αρμόδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να κρίνει σχετικά.

Αρχική αντίδραση εκπροσώπου Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήταν η τήρηση στάσης αναμονής, έως τη γνωστοποίηση των λεπτομερειών του σχεδίου διάσωσης, προκειμένου να κρίνει αν τίθεται ζήτημα αθέμιτου ανταγωνισμού.

Πάντως και οι μέτοχοι που είχαν αναλάβει το βάρος της πρώτης διάσωσης δείχνουν να αναζητούν μια διέξοδο από μια εταιρεία που διαρκώς εμφανίζει ζημίες. Ενδεικτικές αυτής της τάσης είναι οι δηλώσεις του ίδιου του Προέδρου της Intesa San Paolo ότι είναι σημαντικό η Alitalia να εξεύρει ένα διεθνή εταίρο, καθώς η τράπεζά του δεν είναι μακροπρόθεσμος μέτοχος, αλλά μεσοπρόθεσμος που θα παραδώσει το σκήπτρο της διαδοχής.

Σημειώνουμε ότι η Alitalia, για το 2012, ήταν η 10η μεγαλύτερη εταιρεία στην Ευρώπη, βάσει του αριθμού των επιβατών, διακινώντας 24,3 εκ. επιβάτες, γεγονός που καταδεικνύει την αναγκαιότητα για ανασχεδιασμό των επιχειρησιακών της διαδικασιών (BPR). Η μετοχική της σύνθεση (σε ποσοστά), είναι η ακόλουθη:

Air France – Klm SA 25,0 - Fire SpA 10,6 - Intesa San Paolo SpA 8,9 - Atlantia SpA 8,9 - Immsi SpA 7,1 - Toto SpA 5,3 - T.H. SA 5,3 - Fondaria – Sai SpA 4,4 - Equinosce Sarl 3,8 - G. & C. Holding Srl 3,1 - Solido Holding SpA 2,7 - Acqua Marcia Fin. SpA 1,8 - Finanziaria di partecipazione e investimenti SpA 1,8 - Pirelli & C. SpA 1,8 - Gfmc SpA 1,8 - Macca Srl 1,4 - Vitrociset SpA 1,3 - Aura Holding SpA 1,3 - Ottobre 2008 Srl 1,2 - L2 Capital Portofolio SpA 0,9 - Marcegaglia SpA 0,9 - Loris Fontana & C. Sapa 0,9

Χρύσα Θανασά
Γραμματέας Ο.Ε.Υ. Α'
exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports