header

Slide1

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Προγράμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΙΤΑΛΙΑ
Ημερομηνία: 10/04/2014
Συναπτόμενο αρχείο: rad922922014-2017.docx
Έκδοση: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Ρώμης (Αρμοδιότητα και για Άγιο Μαρίνο)
Κείμενο: Στο προχθεσινό Υπουργικό Συμβούλιο ενεκρίθη το Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, (Documento Economia e Finanza) του οποίου ο κοινοβουλευτικός έλεγχος θα ξεκινήσει στις 17 Απριλίου προκειμένου να παρουσιασθεί στο επόμενο Ecofin. Το εν λόγω πρόγραμμα, όπως ήταν αναμενόμενο άλλωστε, αποτελεί ουσιαστικά επανάληψη των κατευθυντήριων γραμμών της Κυβέρνησης, που ο Ιταλός Πρωθυπουργός κ. M Renzi είχε αποκαλέσει η «Σωστή Στροφή».

Το πρόγραμμα παρουσίασε o ίδιος ο Ιταλός Πρωθυπουργός στη χθεσινοβραδινή συνέντευξη Τύπου, πλαισιωμένος και από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών κ. Padoan. Σύμφωνα με τον κ. M. Renzi, οι τρείς τομείς στους οποίους θα δοθεί έμφαση είναι αυτοί των θεσμών, της οικονομίας και της απασχόλησης.

Ειδικότερα, στο κείμενο του Οικονομικού Προγραμματισμού (Programma Nazionale di Riforma), το οποίο αποτελεί μέρος του ευρύτερου οικονομικού προγράμματος, περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων:

=485; η μείωση της φορολογίας εισοδήματος για εισοδήματα μέχρι 23.000 ευρώ με όφελος 80 ευρώ μηνιαίως. Το όφελος αυτό χαρακτηρίζεται ως ισοδύναμο 14ου μισθού,
=485; η αύξηση του φόρου από 12% σε 24%-26% επί των μετοχών της Τράπεζας της Ιταλίας που κατέχουν οι τράπεζες, μέτρο με το οποίο διαφωνεί η Ένωση Ιταλικών Τραπεζών,
=485; η μείωση της εταιρικής φορολόγησης κατά 10% έως το 2015,
=485; η αύξηση της φορολόγησης κινητών αξιών από 20% σε 26% (εξαιρούνται τα ομόλογα του ιταλικού κράτους),
=485; η θέσπιση ανώτατου μισθού που δε θα ξεπερνά αυτόν του Προέδρου της Δημοκρατίας (πλαφόν 238.000 ευρώ), για τους διευθύνοντες συμβούλους εταιρειών υπό τον έλεγχο του Δημοσίου και των διευθυντικών στελεχών της δημόσιας διοίκησης,
=485; η κατάργηση οργανισμών που έχουν αποδειχτεί περιορισμένης χρησιμότητας, όπως πχ. το Εθνικό Συμβούλιο Οικονομίας και Εργασίας,
=485; η περαιτέρω μείωση των δαπανών της Γερουσίας, του Κοινοβουλίου και της Προεδρίας της Δημοκρατίας,
=485; η μείωση των απολαβών των διπλωματικών υπαλλήλων (βλ. σχετ. τηλ/μά μας με ΑΠΦ 2090.2/ ΑΣ 584/ 03.04.2014),
=485; η μη οριζόντια μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης και η μείωση των αμυντικών δαπανών,
=485; η παροχή κινήτρων στις επιχειρήσεις και στα Εμπορικά Επιμελητήρια, η απλοποίηση των σχέσεων αυτών με τη δημόσια διοίκηση, καθώς και ενίσχυση των εναλλακτικών τρόπων παροχής πιστώσεων στις επιχειρήσεις,
=485; η επιτάχυνση της αποπληρωμής των χρεών της δημόσιας διοίκησης προς τις επιχειρήσεις, σημειώνοντας ότι για αυτό το σκοπό έχουν εξευρεθεί επιπλέον 13 δισ. ευρώ (σημ. πλέον των προϋπολογισθέντων 47 δισ. ευρώ).

Η χρηματοδότηση των ανωτέρω μέτρων, για το 2014, θα προέλθει από την περιστολή δαπανών και από την αύξηση των εσόδων από την είσπραξη του Φ.Π.Α. και την αύξηση συγκεκριμένων φορολογικών συντελεστών.

Όσον αφορά στην περιστολή των δημοσίων δαπανών, αυτή υπολογίζεται να ανέλθει στα 4,5 δισ. ευρώ για το 2014, στα 17 δισ. ευρώ για το 2015 και στα 32 δισ. ευρώ για το 2016. Επιπλέον, θα καταβληθεί προσπάθεια επιτάχυνσης του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, από το οποίο υπολογίζεται να εξασφαλιστούν περί τα 12 δισ. ευρώ ετησίως.

Ο Ιταλός Πρωθυπουργός επανέλαβε, για μια ακόμη φορά, ότι στόχος της Κυβέρνησης είναι η δομική μεταρρύθμιση της οικονομίας για μια νέα και βιώσιμη ανάπτυξη και ενίσχυση της απασχόλησης, στόχοι οι οποίοι θα υλοποιηθούν μέσω της αναθεώρησης των δημοσίων δαπανών και της επίσπευσης των δομικών μεταρρυθμίσεων που θα ευνοήσουν την ανάπτυξη. Σημείωσε, επίσης, ότι η ιταλική Κυβέρνηση, θα προσπαθήσει να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες που δίνονται από ένα πιο ευνοϊκό προς τις επενδύσεις ευρωπαϊκό πλαίσιο για την ενίσχυση της ανάπτυξης και της απασχόλησης. Επιπλέον δήλωσε ότι ουσιαστικής βαρύτητας θα είναι η συνέργεια μεταξύ ιταλικής Κυβέρνησης, Κοινοβουλίου και Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν όλα τα περιθώρια ευελιξίας που προσφέρονται από το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης για να καταστεί εφικτή η επανεκκίνηση των παραγωγικών δημόσιων επενδύσεων, διατηρώντας, βεβαίως, τα δημόσια οικονομικά σε τάξη.

Επιπρόσθετος στόχος θα είναι και η βελτίωση της νομοθετικής διαδικασίας εφαρμογής των προς υιοθέτηση οικονομικών μεταρρυθμίσεων, καθώς, εξαιτίας των εγγενών αδυναμιών αυτής, δεν διασφαλίζεται η σύντομη υλοποίηση των εξαγγελιών της εκάστοτε Κυβέρνησης. Προς αυτήν την κατεύθυνση η Κυβέρνηση προτίθεται να δημιουργήσει ένα μηχανισμό συστηματικής παρακολούθησης της υλοποίησης των εκτελεστικών διαταγμάτων. Η Κυβέρνηση προτίθεται, επίσης, να θεσμοθετήσει τη διαδικασία ελέγχου των δημοσίων δαπανών καθιστώντας την αναπόσπαστο μέρος της διαδικασίας κατάρτισης του κρατικού προϋπολογισμού και των προϋπολογισμών των δημοσίων φορέων.

Στον στόχο της Κυβέρνησης περί αναμόρφωσης των θεσμών, περιλαμβάνεται η αλλαγή του εκλογικού νόμου προς εξασφάλιση της «κυβερνησιμότητας» της χώρας, μεταρρύθμιση της Γερουσίας, κατάργηση των Επαρχιών και συνταγματική αναθεώρηση του αποκαλούμενου Κεφαλαίου V.

Οι οικονομικοί αναλυτές διατηρούν, ωστόσο, επιφυλάξεις ως προς το υλοποιήσιμο, αλλά και την αποτελεσματικότητα των εν λόγω οικονομικών προτάσεων Κυβέρνησης, λόγω των αναμενόμενων κοινωνικών αντιδράσεων, αλλά και της εν γένει δυσκολίας υλοποίησης δομικών μεταρρυθμίσεων.

Χρύσα Θανασά
Γραμματέας ΟΕΥ Α΄
exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports