header

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Συμπληρωματικό Φορολογικό Νομοσχέδιο Τυνησίας 2014 – Loi des Finances Complementaire 2014, φόρος κατανάλωσης στo δολομίτη
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΤΥΝΗΣΙΑ
Ημερομηνία: 28/08/2014
Έκδοση: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Τύνιδας
Κείμενο: H Εθνική Συντακτική Συνέλευση της Τυνησίας ψήφισε τη μείωση των φόρων κατανάλωσης στα μάρμαρα με την εμπορική έννοια του όρου (από 50% στους όγκους σε 25% και από 75% στις πλάκες σε 35%). Οι φόροι κατανάλωσης, όπως προβλέπεται στο άρθρο 22 του Συμπληρωματικού Φορολογικού Νόμου, διαμορφώνονται ως ακολούθως:
ΚΣΟ Περιγραφή Φόρος κατανάλωσης
25.15 Μάρμαρα, τραβερτίνες, βελγικοί ασβεστόλιθοι και άλλοι ασβεστόλιθοι για πελέκημα ή χτίσιμο, φαινομενικής πυκνότητας ίσης ή ανώτερης του 2,5 και αλάβαστρο, έστω και χοντρικά κατεργασμένα ή απλά κομμένα, με πριόνι ή άλλο τρόπο, σε όγκους ή πλάκες σχήματος τετραγώνου ή ορθογωνίου. 25%
25.16 Γρανίτης, πορφυρίτης, βασάλτης, ψαμμίτης και άλλες πέτρες για πελέκημα ή χτίσιμο, έστω και χοντρικά κατεργασμένα ή απλά κομμένα, με πριόνι ή άλλο τρόπο σε όγκους ή πλάκες σχήματος τετραγώνου. 25%
25.18 Δολομίτης ούτε πυρωμένος ούτε φρυγμένος, με την ονομασία "ωμός" με την κωδικοποίηση 251810000. 25%
68.02 Πέτρες κατάλληλες για λάξευση ή για την οικοδομική (άλλες από αυτές του σχιστόλιθου) επεξεργασμένες και τεχνουργήματα από τις πέτρες αυτές, με εξαίρεση εκείνες της κλάσης 6801 κύβοι, ψηφίδες και παρόμοια είδη για μωσαϊκά, από φυσικές πέτρες (στις οποίες περιλαμβάνεται και ο σχιστόλιθος), έστω και πάνω σε υπόθεμα, κόκκους, μικρά θραύσματα και σκόνες από φυσικές πέτρες (στις οποίες περιλαμβάνεται και ο σχιστόλιθος), τεχνητά χρωματισμένα. 35%
Το άρθρο 22 είναι διαθέσιμο μόνο στην αραβική γλώσσα στη διεύθυνση http://majles.marsad.tn/fr/vote/53e4f21812bdaa6f075d8d44 και θα τεθεί σε ισχύ μετά τη δημοσίευση του συμπληρωματικού φορολογικού νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στην αραβική και τη γαλλική γλώσσα μέσα στις επόμενες ημέρες. Ο συμπληρωματικός φορολογικός νόμος θα αναρτηθεί και στον επίσημο ιστότοπο του Υπουργείου Οικονομικών http://www.finances.gov.tn, ενότητα Loi de Finances.
1. Όπως είναι γνωστό, έως και 31.12.2013 ο φόρος κατανάλωσης αφορούσε αποκλειστικά τα ασβεστιτικά μάρμαρα σε όγκους (φόρος κατανάλωσης 100%) και πλάκες (150%). Το ελληνικό δολομιτικό μάρμαρο συνοδευόταν από πιστοποιητικό σύστασης του πετρώματος του ΕΚΕΠΥ ή του ΙΓΜΕ. Σύμφωνα με τις διατάξεις του Παγκοσμίου Οργανισμού Τελωνείων, ενώ προβλέπεται ειδικός δασμολογικός κωδικός για τους όγκους δολομίτη 251810, οι πλάκες ασβεστιτικού και δολομιτικού μαρμάρου εμπίπτουν στον ίδιο δασμολογικό κωδικό 68022100. Κατά την άφιξη των δολομιτικών μαρμάρων στην Τυνησία, τα τυνησιακά τελωνεία πραγματοποιούσαν εκ νέου ελέγχους σύστασης του πετρώματος προκειμένου να διαπιστωθεί αν έπρεπε να επιβληθεί φόρος κατανάλωσης με αποτέλεσμα καθυστερήσεις στον εκτελωνισμό των εμπορευμάτων και περιπτώσεις διαφθοράς. Τα λευκά ασβεστιτικά και δολομιτικά μάρμαρα μοιάζουν (δολομίτης είναι στις αποχρώσεις του λευκού ενώ τα ασβεστιτικά έχουν χρώματα) όμως τα δυο πετρώματα αντιδρούν διαφορετικά στο υδροχλωρικό οξύ (π.χ. τη χλωρίνη, τα ασβεστιτικά μάρμαρα «αφρίζουν»). Οι οξειδώσεις του πετρώματος («γραμμές» χρώματος) ενδεχομένως να απαιτούν έλεγχο της σύστασης σε εξειδικευμένα εργαστήρια. Ο ενιαίος φόρος κατανάλωσης στους όγκους (25%) και τις πλάκες (35%) όλων των μαρμάρων με την εμπορική έννοια του όρου, σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών της Τυνησίας, θα έχει ως αποτέλεσμα λιγότερες καθυστερήσεις και μείωση της διαφθοράς στα Τελωνεία. Υπενθυμίζουμε ότι στελέχη της εδώ αντιπροσωπείας της Ε.Ε. επικοινώνησαν στις 16.12.2013 με έναν από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς δομικών υλικών στην Τυνησία ο οποίος ανέφερε ότι έως και 31.12.2013 (φόρος κατανάλωσης μόνο στο ασβεστιτικό μάρμαρο) το τετραγωνικό μέτρο για το ασβεστιτικό μάρμαρο ξεπερνούσε τα 80 τυνησιακά δηνάρια, ο δολομίτης κυμαινόταν μεταξύ 50 και 80 δηναρίων, ενώ ο τυνησιακός ασβεστόλιθος μεταξύ 30 και 80 δηναρίων. (ισοτιμία 1 ευρώ, περίπου 2,2 δηνάρια, πηγή: Κεντρική Τράπεζα Τυνησίας, Δεκέμβριος 2013). Οι τιμές αυτές πρέπει να θεωρηθούν ενδεικτικές. Επισημαίνεται ότι τα τυνησιακά τελωνεία έχουν τη διακριτική ευχέρεια επιβολής των φόρων κατανάλωσης όχι με βάση τις τιμές που αναγράφονται στα τιμολόγια αλλά με βάση διεθνείς τιμές (prix de référence). Το 2013, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, οι εξαγωγές στην κατηγορία 25.15 ανήλθαν σε 855.000 ευρώ, στην κατηγορία 25.18 σε 129.000 ευρώ, και στην κατηγορία 68.02 σε 5 εκατομμύρια ευρώ. Η Τυνησία διαθέτει μόνο ασβεστόλιθο.
2. Η επιχειρηματολογία μας για την κατάργηση των φόρων κατανάλωσης σε ασβεστιτικό και δολομιτικό μάρμαρο βασίστηκε στο ότι οι φόροι κατανάλωσης δεν επιβάλλονται στα παρεμφερή εγχώρια προϊόντα στην πράξη επειδή η τυνησιακή δημόσια διοίκηση τα θεωρεί προϊόντα εκμετάλλευσης φυσικών πόρων (στο φορολογικό και το συμπληρωματικό φορολογικό νόμο του 2014 δεν προβλέπονται εξαιρέσεις για τα εγχώρια προϊόντα) και η πρακτική αυτή έρχεται σε αντίθεση με τις Συνθήκες GATT και Σύνδεσης με την Ε.Ε. που έχει υπογράψει η Τυνησία, σύμφωνα με τις οποίες οι φόροι κατανάλωσης που επιβάλλονται στις εισαγωγές πρέπει να επιβάλλονται και στα εγχώρια παρεμφερή προϊόντα, στο ίδιο ποσοστό. Επιθυμία των Ευρωπαίων εξαγωγέων δεν είναι να επιβληθούν φόροι κατανάλωσης και στα εγχώρια προϊόντα οι οποίοι θα βλάψουν την οικοδομική δραστηριότητα αλλά η κατάργησή τους στις εισαγωγές κατ’αντιστοιχία με ό,τι ισχύει στην πράξη για τον τοπικό ασβεστόλιθο. Στο Μαρόκο επιβάλλεται μόνο Φ.Π.Α. 20% προς στήριξη της οικοδομικής δραστηριότητας και στη Λιβύη δασμοί μόνο 5% με αποτέλεσμα τη διακίνηση των προϊόντων στη μαύρη αγορά της Τυνησίας. Οι εξαγωγές ελληνικού μαρμάρου είχαν μειωθεί σε ποσοστό 90% γεγονός που αποδεικνύει ότι οι φόροι κατανάλωσης όχι μόνο δεν είχαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα αύξησης των εσόδων του κράτους αλλά αντίθετα η Τυνησία δεν μπορούσε να εισπράξει ούτε το ΦΠΑ από τις εισαγωγές. Οι Ιταλοί εισαγωγείς τυνησιακού ασβεστολίθου ακύρωσαν τις παραγγελίες τους σε αντίποινα των φόρων κατανάλωσης.
3. Ο συμπληρωματικός φορολογικός νόμος δεν προβλέπει αλλαγές στο φόρο κατανάλωσης που επιβάλλεται στα πλακάκια και τις πλάκες δαπέδου ή επένδυσης από κεραμευτική ύλη (κωδικοί 690790200, 690890919) στα οποία, σύμφωνα με το φορολογικό νόμο του 2014, επιβάλλεται φόρος κατανάλωσης 10%. Η χώρα εισάγει κυρίως από την Ισπανία. Ισπανίδα εμπορική ακόλουθος ανέφερε την αντίδραση των Ισπανών εξαγωγέων, οι οποίοι εξάγουν μεγάλες ποσότητες πλακιδίων στην Τυνησία. Σύμφωνα με ανεπίσημες πληροφορίες που μας περιήλθαν από τυνησιακές εταιρίες εμπορίας μαρμάρου οι οποίες συμμετείχαν στην Έκθεση Carthage 2014 (Tύνιδα, 21-25/5/2014) ο φόρος κατανάλωσης μόλις 10% στα πλακάκια ευνοεί τις εισαγωγές πλακιδίων στη χώρα σε σχέση με τις εισαγωγές μαρμάρου.
4. Επισημαίνουμε το σημαντικό ποσοστό μείωσης αλλά όχι και κατάργησης των φόρων κατανάλωσης η οποία αφορά πλέον και το ασβεστιτικό μάρμαρο, προϊόν ελληνικού ενδιαφέροντος. Μετά την Επανάσταση (Ιανουάριος 2011) οι περιπτώσεις παραδασμολογικών εμποδίων αυξήθηκαν και η περίπτωση των μαρμάρων αποτελεί τη μοναδική θετική εξέλιξη.
5. Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούμε όπως οι ελληνικές εξαγωγικές εταιρίες μαρμάρου επικοινωνήσουν με τους Τυνήσιους εισαγωγείς των προϊόντων τους ώστε σε συνεργασία με τους τελευταίους να συντονίσουμε περαιτέρω ενέργειές μας.

Ειρήνη Καμά
Γραμματέας Ο.Ε.Υ. Β΄
exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports