header

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Πορεία πορτογαλικού προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων-Ιδιωτικοποίηση αερομεταφορέα TAP.
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ
Ημερομηνία: 13/05/2015
Έκδοση: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Λισσαβώνας (Αρμοδιότητα και για Πράσινο Ακρωτήρι, Σάο Τομέ και Πρίνσιπε)
Κείμενο: Η πορτογαλική κυβέρνηση, ήδη από τις αρχές του 2015, έχει ανακοινώσει την επανεκκίνηση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του κρατικού αερομεταφορέα TAP SGPS. Η διαδικασία προβλέπει, σε πρώτο στάδιο, την άμεση πώληση του 66% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Συγκεκριμένα, προβλέπεται άμεση πώληση ποσοστού έως 61% σε έναν ή περισσότερους στρατηγικούς επενδυτές, ενώ το υπόλοιπο 5% θα μπορούν να εξαγοράσουν οι εργαζόμενοι της εταιρείας. Στην διετία που θα ακολουθήσει την ολοκλήρωση της πώλησης του 66%, η πορτογαλική κυβέρνηση μπορεί να προχωρήσει στην πώληση και του υπόλοιπου 34%, παρέχοντας προνομιακό δικαίωμα εξαγοράς στον στρατηγικό επενδυτή που θα προκύψει από το πρώτο στάδιο. Η προθεσμία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών λήγει στις 15/05/2015. Ενδιαφέρον για την εξαγορά φέρονται να έχουν εκδηλώσει: ο Πορτογάλος επιχειρηματίας με δραστηριοποίηση σε ΜΜΕ, εκδόσεις, κλπ Miguel Amaral, o Εβραιο-κολομβιανός επιχειρηματίας German Efromovich, ιδιοκτήτης της αεροπορικής AVIANCA, οι βραζιλιανές αεροπορικές εταιρείες Azul και Gol, ο αμερικανικός όμιλος Apollo Global Management, καθώς και η ισπανική Air Europa. Υπενθυμίζεται ότι η ιδιωτικοποίηση της TAP εκκρεμεί από το 2012, οπότε μόνον ο German Efromovich είχε καταθέσει προσφορά για την εξαγορά της. Τότε η πορτογαλική κυβέρνηση δεν απεδέχθη την προσφορά του Εβραιο-κολομβιανού επιχειρηματία, εκτιμώντας ότι οι τραπεζικές εγγυήσεις που παρουσίασε δεν ήταν επαρκείς.
Σύμφωνα με την πορτογαλική κυβέρνηση, η ιδιωτικοποίηση της TAP είναι μονόδρομος, λόγω των υψηλών συσσωρευμένων χρεών της. Η εταιρεία χρειάζεται κεφαλαιακή ενίσχυση, την οποία μόνο ιδιώτης επενδυτής μπορεί να παράσχει, λόγω των κανόνων ανταγωνισμού της ΕΕ που δεν επιτρέπουν κρατική ανακεφαλαιοποίηση. Πράγματι, από το 2008 η TAP παρουσιάζει αρνητικούς ισολογισμούς. Το 2008 οι καθαρές υποχρεώσεις της εταιρείας ανέρχονταν σε 188εκ.€, ποσό που διπλασιάσθηκε σε 373εκ.€ το 2013 και εκτοξεύθηκε σε 511,8εκ.€ στο τέλος του 2014, οπότε και η TAP κατέγραψε επίσης ζημία 46εκ.€, μετά από πέντε συναπτά έτη θετικών αποτελεσμάτων χρήσης. Η διοίκηση της εταιρείας αποδίδει την ζημία του 2014 κυρίως στις απώλειες ύψους 55εκ.€ που συνδέονται με απεργιακές κινητοποιήσεις εργαζομένων της TAP κατά το έτος αυτό. Βεβαίως τα χρέη της TAP ανάγονται σε συσσωρεύσεις παθητικού ετών που συνδέονται με την αύξηση το 2008 κατά 67% του κόστους των καυσίμων και την συμπερίληψη από το έτος αυτό της ζημιογόνου TAP M&E Brazil στους λογαριασμούς του ομίλου της TAP.
Λόγω του ειδικού βάρους και της παράδοσης της συγκεκριμένης εταιρείας, και σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ιδιωτικοποιήσεις στις οποίες έχει προβεί τα τελευταία χρόνια η πορτογαλική κυβέρνηση, η αντίδραση της κοινής γνώμης και των εργαζομένων στην σχεδιαζόμενη ιδιωτικοποίηση της TAP είναι περισσότερο έντονη. Στο πλαίσιο αυτό, το Συνδικάτο των Πιλότων της TAP εξήγγειλε και πραγματοποίησε 10ήμερη απεργιακή κινητοποίηση, από 1η έως 10 Μαΐου. Σύμφωνα με την διοίκηση της εταιρείας, κατά το διάστημα αυτό, διασφαλίσθηκε η πραγματοποίηση του 70% των πτήσεων ημερησίως, πάντως η ζημία τόσο στους οικονομικούς λογαριασμούς, όσο και στην εικόνα της εταιρείας είναι σημαντική. Η διοίκηση της TAP υπολογίζει ότι οι άμεσες ζημίες θα ξεπεράσουν τα 70εκ.€, ενώ εκτιμάται ότι η απεργία θα έχει πιθανώς συνέπειες επί των προσφορών των υποψήφιων αγοραστών.
Σημειώνεται ότι τα συνολικά έσοδα από το πορτογαλικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων των τελευταίων ετών ανέρχονται σε 8,8δις€, έναντι μνημονιακού στόχου 5δις€. Περαιτέρω, στο πρόγραμμα της πορτογαλικής κυβέρνησης για το 2015 είναι η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών CP Carga SA, καθώς και η παραχώρηση αστικών συγκοινωνιών (Λισσαβώνας και Πόρτο) και λιμένων.
exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports