header

Slide1

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Απόφαση πορτογαλικής κυβέρνησης για πώληση κρατικού αερομεταφορέα TAP σε κοινοπραξία βραζιλιανών&πορτογαλικών συμφερόντων Gateway.
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ
Ημερομηνία: 12/06/2015
Έκδοση: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Λισσαβώνας (Αρμοδιότητα και για Πράσινο Ακρωτήρι, Σάο Τομέ και Πρίνσιπε)
Κείμενο: Η πορτογαλική κυβέρνηση ανακοίνωσε χθες την απόφαση πώλησης ποσοστού 61% του κρατικού αερομεταφορέα TAP SGPS στην κοινοπραξία Gateway και την διάθεση ποσοστού 5% στους εργαζόμενους της εταιρείας. Στρατηγικός εταίρος της κοινοπραξίας Gateway είναι ο αμερικανο-βραζιλιανός David Neeleman, ιδρυτής και ιδιοκτήτης της βραζιλιανής αεροπορικής εταιρείας Azul. Δεύτερος εταίρος είναι ο Πορτογάλος επενδυτής Humberto Pedrosa, εκ των 15 πλουσιότερων Πορτογάλων, Πρόεδρος του πορτογαλικού Ομίλου χερσαίων μεταφορών Barraqueiro. Η προσφορά της Gateway ανέρχεται σε ποσό 354εκ.€, οποίο μπορεί να αυξηθεί έως σε 488εκ.€, αναλόγως της οικονομικής επίδοσης της TAP κατά το τρέχον έτος. Πάντως, το ποσό που θα καταβάλει άμεσα στα δημόσια ταμεία η Gateway ανέρχεται μόλις σε 10εκ.€, δεδομένου ότι το υπόλοιπο ποσό αφορά κεφαλαιακή ενίσχυση της καταχρεωμένης και ζημιογόνας TAP. Τούτο, διότι, σύμφωνα με χρηματοοικονομικές εκτιμήσεις, ως έχει σήμερα, η οικονομική αξία της TAP είναι αρνητική, εκτιμώμενη από -274 έως -512εκ.€.
Η πρόταση της Gateway για την αναδιάρθρωση της ΤΑP περιλαμβάνει την αγορά 53 νέων αεροσκαφών και την ενίσχυση των δρομολογίων σε αγορές της Αφρικής και Αμερικής (Νότιας, Κεντρικής και Βόρειας). Επιπλέον, η Gateway δεσμεύεται σε βάθος δεκαετίας για την διατήρηση της νομικής και επιχειρησιακής έδρας της εταιρείας στην Πορτογαλία, καθώς επίσης την διατήρηση των βασικών αεροπορικών συνδέσεων, ενός ελάχιστου επιπέδου υπηρεσιών, καθώς και των εργασιακών συμβάσεων. Επίσης, η συμφωνία προβλέπει την διατήρηση της βάσης (hub) της εταιρείας στην Λισσαβώνα για την προσεχή τριακονταετία. Ο Neeleman προτίθεται δε να διανείμει ποσοστό 10% των κερδών της εταιρείας στους εργαζομένους, πρακτική που ακολούθησε και στις αεροπορικές εταιρείες που ίδρυσε. Από πλευράς της, η πορτογαλική κυβέρνηση παραχωρεί στον Neeleman δικαίωμα εξαγοράς του υπόλοιπου 34% της TAP κατά την προσεχή διετία. Σημειώνεται ότι ο David Neeleman διαθέτει πολύ μεγάλη εμπειρία στον τομέα των εναέριων μεταφορών. Εκτός από ιδρυτής και Πρόεδρος της Azul, υπήρξε ιδρυτής τριών αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους, συγκεκριμένα της Morris Air και JetBlue στις ΗΠΑ, καθώς και της καναδικής WestJet.
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με την πορτογαλική κυβέρνηση, η ιδιωτικοποίηση της TAP είναι μονόδρομος. Ο Υφυπουργός Μεταφορών της Πορτογαλίας, κ.Sérgio Monteiro, σχολιάζοντας το χαμηλό αντίτιμο, δήλωσε ότι το σημαντικό στην προκειμένη περίπτωση είναι η κεφαλαιακή ενίσχυση της TAP από τον νέο ιδιοκτήτη. Από πλευράς του, ο Πορτογάλος Π/Θ, κ.Pedro Passos Coelho, συνεχάρη το Υπουργικό Συμβούλιο για την απόφαση πώλησης της TAP και επανέλαβε ότι μόνη εναλλακτική αυτής θα ήταν η εκκαθάριση της εταιρείας. Την έντονη δυσαρέσκειά τους εξέφρασαν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ενώ στέλεχος του Σοσιαλιστικού Κόμματος δήλωσε ότι τυχόν μελλοντική κυβέρνηση του PS θα χρησιμοποιήσει κάθε νόμιμο μέσο για να ανατρέψει την απόφαση ιδιωτικοποίησης της TAP. Επιπλέον, την αντίθεσή του στην απόφαση ιδιωτικοποίησης εξέφρασε το Συνδικάτο Υπαλλήλων Πολιτικής Αεροπορίας της Πορτογαλίας, επισημαίνοντας ότι δεν πρόκειται για οριστική απόφαση. Στο ίδιο κλίμα οι εργαζόμενοι στην TAP ανακοίνωσαν ότι θα εντείνουν τις κινητοποιήσεις τους, εκτιμώντας ότι η απόφαση πώλησης της TAP δεν είναι μη αναστρέψιμη.
Σε κάθε περίπτωση η κατάσταση είναι μάλλον ρευστή, δεδομένου ότι η υλοποίηση της απόφασης για ιδιωτικοποίηση της TAP προϋποθέτει την σχετική έγκριση της Ε.Επιτροπής, διαδικασία που δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από τις κοινοβουλευτικές εκλογές του προσεχούς φθινοπώρου.
exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports