header

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Aνάκαμψη του κατασκευαστικού κλάδου στην Πορτογαλία.
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ
Ημερομηνία: 16/11/2015
Έκδοση: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Λισσαβώνας (Αρμοδιότητα και για Πράσινο Ακρωτήρι, Σάο Τομέ και Πρίνσιπε)
Κείμενο: Kατά το πρώτο 6μηνο 2015, ανεκόπη η πτωτική τάση που εμφάνιζε ο κατασκευαστικός κλάδος στην Πορτογαλία από το 2007, τόσο σε όρους προϊόντος, όσο και σε όρους απασχόλησης και ζήτησης. Οι επενδύσεις σε κατασκευές και η Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία του κλάδου επί του ΑΕΠ αυξήθηκαν κατά την εν λόγω περίοδο, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο 2014, κατά 4,7% και 4,6%, αντίστοιχα. Επιπλέον, ο Δείκτης Εμπιστοσύνης των επιχειρηματιών του κλάδου αυξήθηκε κατά 16,3%, το Επίπεδο Δραστηριότητας σημείωσε άνοδο κατά 13,3%, ενώ οι δείκτες Παραγγελιών και Χρηματοοικονομικής Κατάστασης κατέγραψαν αύξηση κατά 37,5% και 4%, αντίστοιχα. Μεγαλύτερη δυναμική εμφάνισε την ίδια περίοδο η αγορά κατοικίας, με αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 39,9% έναντι του αντίστοιχου 6μήνου 2014. Την ίδια περίοδο τα στεγαστικά δάνεια αυξήθηκαν κατά 58,6%, ενώ, αντίθετα, σημαντική πτώση της τάξης του 38% κατέγραψε ο κλάδος των δημοσίων έργων.

H οικονομική ανάκαμψη πιθανόν να επαναφέρει επενδυτικά σχέδια που εν μέσω κρίσης είχαν παγώσει (όπως η γραμμή TGV Λισσαβώνα-Μαδρίτη, κατασκευή νέου αεροδρομίου, κατασκευή τρίτης γέφυρας στον Τάγο). Πράγματι, το σχέδιο της κατασκευής νέας σιδηροδρομικής γραμμής εμπορευματικών μεταφορών, οποία θα συνδέει τον λιμένα Sines με την Μαδρίτη παίρνει σάρκα και οστά. Η εταιρεία «Πορτογαλικές Υποδομές» προκήρυξε τον περασμένο Οκτώβριο 3 διαγωνισμούς για την κατασκευή τμήματος 92χλμ. εν λόγω γραμμής (Évora-Caia), τους οποίους εντάσσει στο Στρατηγικό Πρόγραμμα Μεταφορών και Δικτύων 2014-2020. Ειδικότερα οι διαγωνισμοί αφορούν: τεχνικό συντονισμό του επενδυτικού έργου (με τιμή βάσης τα 2,5εκ.ευρώ και χρόνο εκτέλεσης 15 μήνες), κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής/γεωτεχνικές υπηρεσίες (2,9εκ.ευρώ και 15 μήνες), ειδικές κατασκευές (5,1εκ.ευρώ και 15 μήνες). Πρόκειται για επένδυση που σχεδιάζεται από διετίας, συνολικού ύψους 700εκ.ευρώ. Το έργο θα συγχρηματοδοτηθεί από κοινοτικούς πόρους, στο πλαίσιο αξιοποίησης του πακέτου Juncker, σε ποσοστό 20-30% του συνολικού κόστους.

Σημειώνεται, εξάλλου, ότι η Πορτογαλία έχει θέσει κίνητρα για την ανάπλαση κτιρίων, τα οποία έχουν συμβάλει στην τόνωση του κατασκευαστικού κλάδου, ειδικά κατά την διάρκεια της κρίσης της προηγούμενης τριετίας. Στο πλαίσιο αυτό τελεί ακόμα σε ισχύ το Πρόγραμμα του Δήμου Λισσαβώνας «Ανάπλαση Λισσαβώνας», βάσει οποίου ο Δήμος πωλεί ακίνητα ιδιοκτησίας του με την προϋπόθεση ότι οι αγοραστές θα τα ανακαινίσουν, παρέχοντας σε αυτούς την δυνατότητα να εξοφλήσουν το αντίτιμο μετά την υλοποίηση των έργων ανακαίνισης. Επιπλέον, υφίστανται (υπό προϋποθέσεις) προνόμια όσον αφορά την καταβολή φόρου ακίνητης ιδιοκτησίας για ακίνητα που έχουν αναπαλαιωθεί/ανακατασκευασθεί. Εξάλλου, υπενθυμίζεται ότι, βάσει του διευρυμένου καθεστώτος χορήγησης θεωρήσεων για την προσέλκυση επενδυτών, προστίθεται στις επιλέξιμες επενδύσεις για την χορήγηση προσωρινής άδειας παραμονής η αγορά ακινήτων αξίας τουλάχιστον 350.000 ευρώ (έναντι γενικού ορίου 500.000ευρώ), 30ετίας ή σε χαρακτηρισμένη περιοχή αστικής ανάπλασης, υπό την προϋπόθεση πραγματοποίησης έργων ανακαίνισης του ακινήτου. Παράλληλα, διάφορα προγράμματα αστικής ανάπλασης έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2014-2020, για τα οποία έχουν δεσμευθεί κονδύλια ύψους 247εκ.ευρώ, με στόχο, το 2030, να αντιπροσωπεύει ο κλάδος αστικής ανάπλασης ποσοστό 23% του κατασκευαστικού κλάδου.
exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports