Search

Search Icon

search

header

Εγγραφή στο Newsletter

Εγγραφείτε τώρα για να λαμβάνετε άμεση ενημέρωση!

Ζητήστε τη δική σας προσωποποιημένη ενημέρωση σε ημερήσια, εβδομαδιαία ή μηνιαία βάση.

Εξεταζόμενα αντισταθμιστικά μέτρα για την κ/ ναυτιλία από την ΕΕ
Κατηγορίες κειμένου:
Χώρα αναφοράς: ΚΥΠΡΟΣ
Ημερομηνία: 02/02/2023
Έκδοση: Γραφείο Ο.Ε.Υ. Λευκωσίας
Κείμενο:

             Αντισταθμιστικά μέτρα υπέρ της ευρωπαϊκής -και κυπριακής ναυτιλίας- που επηρεάζεται από τις κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας εξετάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με σημαντικότερο την παράταση για μια δεκαετία του ειδικού φορολογικού καθεστώτος για τις ναυτιλιακές εταιρείες.

            Ο κ/ Υφυπουργός Ναυτιλίας, κ. Β. Δημητριάδης, αναφερόμενος στο θέμα επεσήμανε τη δέσμευση Ευρωπαϊκής Επιτροπής με πρωτοβουλία της Κύπρου για τη λήψη υποστηρικτικών μέτρων για την ευρωπαϊκή ναυτιλία, τα οποία θα παρουσιαστούν το αμέσως προσεχές διάστημα.

            Υπενθυμίζεται ότι τον Δεκέμβριο του 2022 οι χώρες της ΕΕ συμφώνησαν να θέσουν ανώτατο όριο τιμών για το ρωσικό πετρέλαιο, το οποίο διακινείται διά θαλάσσης στα 60 USD ανά βαρέλι. Κίνα και Ινδία συνεχίζουν να αγοράζουν πετρέλαιο από τη Ρωσία και μάλιστα σε τιμές χαμηλότερες του πλαφόν. Την περασμένη Πέμπτη 26.1. τ.ε. η τιμή για το ρωσικό αργό τύπου Ουράλια ήταν 47 USD ανά βαρέλι, τιμή χαμηλότερη από τα 84 USD ανά βαρέλι του αργού αναφοράς Brent.

            Σύμφωνα με διεθνείς ναυτιλιακούς αναλυτές και δεδομένου ότι έχει ξεκινήσει συζήτηση για περιορισμό του ανώτατου ορίου στα 45 USD ανά βαρέλι για προϊόντα όπως μαζούτ ή ντίζελ, ενδεχόμενη λήψη σχετικής απόφασης αναμένεται να έχει σημαντική επίδραση στη Ρωσία, διότι τα πετρελαιοειδή είναι ένας άλλος τρόπος με τον οποίο η Ρωσία μπορεί να εξάγει το αργό πετρέλαιό της.

Σύμφωνα με τον κ/ Υφυπουργό Ναυτιλίας, εξετάζονται μέτρα σε τρεις κατευθύνσεις:

  • ανάληψη δέσμευσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η ναυτιλία να συνεχίσει να απολαμβάνει το ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς εντός του πλαισίου των κρατικών εγγυήσεων (δηλ. χρονική επέκταση των εγκεκριμένων φορολογικών συστημάτων. Π.χ. το κ/ καθεστώς εκπνέει το 2029 και με ζητούμενη επέκταση θα έχει ισχύει μέχρι το 2039, χρονικό διάστημα που προσφέρει ασφάλεια στον φορολογικό σχεδιασμό των ναυτιλιακών εταιρειών).
  • παροχή πρόσθετων φορολογικών ελαφρύνσεων στις ναυτιλιακές εταιρείες που αυξάνουν το ποσοστό απασχόλησης των Ευρωπαίων ναυτικών ή τον αριθμό των Ουκρανών ναυτικών (ως ένδειξη αλληλεγγύης, δεδομένου του μεγάλου αριθμού των Ουκρανών ναυτικών).
  • η συμπερίληψη της ναυτιλίας στα εργαλεία της πολιτική εξωτερικού εμπορίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Για παράδειγμα, όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπραγματεύεται Συμφωνίες Εμπορίου με τρίτες χώρες, να μπορεί να εξασφαλίζει καλύτερους όρους για τα πλοία με ευρωπαϊκή σημαία σε λιμάνια τρίτων χωρών, ώστε να ανοίξουν περισσότερες αγορές για τους Ευρωπαίους πλοιοκτήτες.

          Τέλος, σύμφωνα με τις επισημάνσεις του κ. Δημητριάδη, η κ/ πλευρά θεωρεί ότι τα υπό εξέταση μέτρα θα συμβάλουν στην προσπάθεια να πειστούν οι πλοιοκτήτες να μην εγκαταλείψουν την ευρωπαϊκή σημαία, ενώ θετική συμβολή σε αυτήν την προσπάθεια θα έχει και η συνειδητοποίηση της σημασίας της ναυτιλίας για την ενεργειακή απεξάρτηση της Ευρώπης. Μια ισχυρή ναυτιλία και ένας μεγάλος εμπορικός στόλος, υπό τον έλεγχο των κ-μ, διασφαλίζει την τήρηση των επίπεδων ασφάλειας που έχει θεσπίσει η ΕΕ, την ενεργειακή απεξάρτηση από τη Ρωσία καθώς και τους κλιματικούς στόχους για τον πράσινο μετασχηματισμό (μείωση καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55 % έως το 2030), στον οποίο σημαντικό κομμάτι αφορά τη ναυτιλία.

exports Gefyres Ypourgeio logo 02highrez ktp 1 dark blue el exports gov